mandag den 11. december 2023

Vølvens æt

 

 

 


 
Fakta: 

Forfatter: Mette Sejrbo Forlag: Forlaget Falkenborg Årstal: 2022 Udgave: 1
Sprog: Dansk   Sidetal: 544
Genre: Fantasy, YA Fantasy Aldersgruppe: 13+ Eksemplar: Anmeldereksemplar

Resumé: 

På trods af at Tordis er den andenfødte datter af Valgaard, er hun mod traditionerne i gang med at blive oplært i vølvens speciale, sammen med hendes storesøster Inga. 

Derudover er Tordis lovet bort til Aslak, der er søn af Einlaren Dragfinn. Deres giftemål skal stå, så snart Tordis træder ind i de voksnes rækker, hvilket sker når hun begynder at få hendes månedsblod. 

Hall som vi også følger, er yngste søn af Småkongen Sigmund., Hans moder holder fast i at han ikke skal komme i unode med hans 2 ældre brødre - og derudover er det tiden til at han finder sig en kvinde. 

Men efter et større skænderi, kommer han netop i unode med den ældste af hans brødre, hvilket resultere i at han må flygte, med  hans mors side af familien. I løbet af hans flugt opdager han nye ting om sig selv - ting han aldrig havde forstillet sig.
Samtidig er den eneste kvinde Hall ønsker - Tordis Valgaardsdatter.


Anmeldelse:

"Vølvens æt" af Mette Sejrbo er en skøn forhistorie til hendes Ulfhedin-Saga. Bogens indhold er tydeligvis grundig undersøgt og researched, og det giver fortællingen er større troværdighed, og på den måde føler læseren sig også mere som en del af historien, og ikke mindst sammen med Tordis og Halls rejser. 

Nok skulle jeg mene at jeg er en ganske rutineret læser, men jeg må indrømme at sprogbruget i bogen gav mig nogle enkelt udfordringer, og derved gjorde min læsning en anelse langsommere end den normalt er. Men det retter Mette godt op på, ved at have en ordforklaring bagerst i bogen, som jeg også måtte besøge en gang i mellem. 

Sprogbruget som kan give udfordringer, skyldes at dialogen i bogen er skrevet i gammel sprog, men i sidste ende er det blot med til at gøre fortællingen mere virkelighedstro.
 
Man skal bestemt ikke lade sig skræmme af  at dialogen er skrevet i gammel sprog. Bogen er rigtig god, og giver et andet indblik i den nordiske mytologi og i jernalderen end man måske ellers har kendt til.

Jeg giver derfor mine varmeste anbefalinger til Mette Sejrbo og ikke mindst "Vølvens Æt".


🌟🌟🌟🌟🌟/6








Ingen kommentarer: